Ris a la Malta

december 18, 2012 — 14 kommentarer
Här kommer en telefonbildskavalkad av Malta som vi besökte över självständigheten. Blåsigt, vackert, myllrigt och äkta. Enjoy!
Genast på onsdag klättrade vi upp på hotelltaket för att kolla vyer & pool. Ser lovande ut! Vi bodde i St Julians nära Sliema.
I lobbyn på hotellet fanns den största tårta vi sett. Här kan alla gissa vem i sällskapet som sprang fram och smakade på kakan. Hon är kortast i vår familj. Men alltså det luktade sötsliskig kaka i hela lobbyn, vi misstänker att den stått där i flera veckor och att folk ännu åt av den. Mmmm..
Vår rumsvy var också mycket behaglig.
Sen strosade vi (det gör man när man går omkring på en semester, så där behagligt och lunkande) längs med hamnen i jakt på en restaurang med sol.
Vi fann cyklar på vägen.
Och en restaurang med sol. Maten var inget speciellt och innan vi lärde oss exakt vart man skulle gå för gott krubb så åt vi en del floppar. Trots att Malta har mycket italienskt i sin mat så saknar de tydligen tålamodet att använda sina råvaror rätt. Eller tja, det mest importeras väl.
Nästa dag hoppade vi på en Hop on/Hop off -buss i äkta turistanda för att riktigt kolla vart vi kommit. 7-åringen är det absolut bästa resesällskapet; intresserad och med idel positiva kommentarer och iakttagelser.
Vi åkte direkt till Medina, den gamla huvudstaden mitt på ön, byggd av kalksten och med trånga och vindiga gator. De flesta gamla gator på Malta är krokiga och smala för att man på gameltiden skulle kunna springa undan piraterna och gömma sej.
Vi blev genast humbuggade i att hyra en hästdroska. Medina visade sej sen vara en mycket liten stad och vi hade lätt strosat omkring på engna ben. Men det här var ju nog lite spännande!
För gatorna blev bara smalare och smalare och hästarna travade bara fortare och fortare. Så här hade Bond nog färdats om han varit i Medina.
Den här hästen hade jag gärna tagit hem. Jag är svag för vita hästar i passlig storlek och med fjäder på huvudet.
Utsikten från Medina var hisnande åt ena hållet.
Och hisnande åt andra hållet.
De flesta kyrkor på Malta har två klockor: En som visar rätt tid och en som visar fel tid. Bara för att vilseleda dumma turister. Nej djävulen var det visst.
Utanför Medina fick kidsen ännu sitta på kuskbocken. Hoppla! Det kostade extra. Nånej.
Vår häst hette Tommy och var mycket pussglad.
Sen hoppade vi på bussen igen. Som ni ser så var vi typ ensamma i alla bussar. Inte precis högsäsong vilket jag tyckte var mycket skönt. Vi satt alla på egna rader och min pappa var kung längst bak. Sånt håller man tydligen på med ännu i hans ålder.
Vi steg igen av vid Golden Beach. Där var fantastiskt vackert! Längst bak syns vårt kivoga resesällskap, min äldre bror och hans familj.
Här syns de lite bättre.
Sen fotade jag den här skylten för att ha deras telefonnummer. Men sen glömde jag bort hela projektet. Jag hade precis sett mej och J på deras coastal sunset ride. Höh.
De flesta kvällar lullade vi runt i den här pissljumma poolen. Mycket skönt och mycket skrynkliga fingrar.
Sen då vi lärt oss var man får god mat åt vi denna lokala specialitet; kanin. Eller vi och vi, jag är så ingrodd i vår vi-anda att jag glömmer bort att skilja oss åt. J åt detta, jag tittade på.
På fredag åkte vi ut till Mediterrano, ett djurparksaktigt ställe med djurshower. Lite slitet men hemtrevligt och här kunde de nåt som Kolmården och andra djurattraktioner kunde kopiera. De lärde oss en massa om alla djur och nu kan jag allt om makaker, sjölejon och delfiner. Nå nästan allt. Och det finaste var att de påriktigt förklarade varför de lär dom göra si och så. Inte bara för att visa upp en show utan för att de ska kunna undersöka och sköta djuren på bästa sätt.
Fast jag är osäker på varför denna papegoja kunde köra motorcykel. Kanske för att åka till affären?
Pga av lågsäsongen så fick alla som ville hålla en papegoja på armen.
Sen fick vi se en mycket sympatisk delfinshow. Trodde Kolmårdens Marcoolio delfinshow var den finaste jag sett, men den här tog nog priset. Igen berättade de så mycket intressant om delfinerna.
7-åringen blev en riktig delfinviskare. Här fick hon dirigera en delfin och till sist pussa den. Som gummi, rapporterade hon sen.
På lördag gick vi längs med stranden åt andra hållet. Det här var vår trupp.
De maltesiska turistmyndigheterna tror att barn vill köra dylika mojänger då de kommer till Malta. Jag räknade till 23 stycken på hela strandpromenaden. Nån borde avslöja åt turistmyndigheterna att de har fel.
Barn vill göra detta.
Och detta.
I ett shoppingcenter hittade vi en landsman. Men han blev så nolo då han märkte att även vi var finländare att han vägrade prata med oss.
Sista kvällen firade vi på en fin restaurang. Jag lärde mej att äta Crepes Suzette och nu vill jag inte äta nåt annat längre.
Om jag tittade bakom min stolsrygg så såg jag Medelhavet. Det var mäktigt!
Vid en mycket sen timme tog jag konstnärliga bilder inne på en damtoalett.
På söndag lullade vi lite mer i poolen och fick sen en vacker avskedsregnbåge av Malta. Eller två!
Och så flög vi hem till snön igen. I München hade de så mycket snö (säkert 10 cm, ojoj) att vårt bagage fastnade där.
Och det var sådär allmänt hemskt tråkigt att flyga flygplan.
Sen hängde vi ju med min lillebror också som vi åkt dit för att hälsa på. Och en massa annat också som inte syns här. Den som orkade ända hit kan pyssla en egen medalj åt sej. Avslutningsvis kan jag berätta att det lönar sej att resa off season. Jag är inte mycket för att köa eller trängas. Malta är en kiva mix av många olika kulturer och har en brokig historia. Servicen är lite som i Finland så det känns hemtrevligt, hehe. Maten är riktigt god på sina ställen, Wifin dålig, vädret mycket omväxlande så här års.

14 responses to Ris a la Malta

Jag har hållit en papegoja i famnen (som en bebis, visste ju inte hur man håller i papegojor som ligger på rygg) och fått en puss av ett sjölejon. Allt det här på Gran Canaria i nån slags nöjespark. Jag kan meddela att sjölejonspussen luktade fisk då in i norden.

Gilla

Vi såg också världens finaste sjölejon! Men mina bilder var så kassa så lade inte upp dom. Men så mycket som den slukade fisk så förstår jag att den har lite andedräkstproblem, haha!

Fina bilder, fina resenärer!

Gilla

Det var en riktigt kul resa!

Härligt, nu blir jag så resesugen!

Gilla

Ett ypperligt sätt att umgås med hela familjen, alltså syskon och föräldrar också!

Alltså, era flickor är så fina! De verkar vara såna riktigt juvliga pärlor, söta och rara.

Gilla

Jag läste allt, ska väl börja pyssla då. Nå nej. Mysiga bilder. Era flickor är nog så gulliga, dom verkar som ganska coola typer.

Ajjo, glömde skriva att det såg ut som en trevlig resa och att dina flickor e fina på cyklarna! 🙂

10.

Så fint du skriver! De är riktiga sports för det mesta. Ypperliga resekumpaner.

11.

Ja pyssla! Och blogga igen, jååkå?

12.

Låter som om ni har haft en fin resa 🙂 Men äää, åt ni inte världens bästa chokladkaka i Medina? Nästa gång 😉 Hade de fortfarande kvar sina gamla buussar (med öppna dörrar?)

13.

Nope, ingen chokladkaka. Äsch då, missade helt att det fanns en sån delikatess. Och alla bussar vi åkte och såg hade nog dörrar på tradiotionellt vis.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )