Bella Italia

september 16, 2014 — 11 kommentarer

Här kommer en italiensk bomb för den som orkar scrolla.

Vi började med att köra den lilla hyrbilen genom åskstorm, kolmörker och regnpisk till en uråldrig och alldeles underbar stad, Varenna, vid Comosjöns östkust. Vi kände oss som hjältar efter att ha navigerat rätt och det kändes otroligt att plötsligt sitta i en vacker italiensk trädgård och äta lamm med örter och skåla i lokalt vin medan springbrunnen porlade intill. Vi kunde bara drömma om vad som väntade bara mörkret gav vika. Det var finare än vi anade.

IMG_0770 IMG_0766 IMG_0774 IMG_0783Från Varenna tog vi färjan över till Menaggio varifrån vi körde söderut till Lenno. Vi valde Lenno på måfå men det visade sej vara ett eget litet paradis och dessutom känt från diverse filmer.

IMG_0811 IMG_0815 IMG_0819

IMG_0810Från Lenno körde vi ner till Como, men körde rakt igenom och upp på andra sidan, högt upp till bergsbyn Brunate. Läs mer om det här. Den byn gick tjoff rakt i hjärtat på mej! Como är fint, men inte så mysigt — så Brunate och hotellet där var nog det mest genuina och stämningsfulla på hela resan. Härifrån var det 7 minuters resa med funicularen direkt ner till centrum av Como så man fick det bästa av alla ställen. Om nån har vägarna förbi kan jag definitivt rekommendera hotell Bella Vista i Brunate.

IMG_0825 IMG_0832 IMG_0845 IMG_0883 IMG_0892

Nu är det fredag. Fredag morgon körde vi österut i hopp om att hitta en vingård. Om vi körde fel eller om ägarna helt sadlat om vet vi inte, vi fann bara en biltvätt. Inget att snopna sej över, vi tog istället lunch i Laveno vid nästa sjö Maggiore, och igen en ny färja över till västra stranden. Idel solsken hela tiden och roliga typer på färjstationerna. Det finns massvis med personal som älskar att dirigera en hit och dit och det är roligt att se hur de sätter knepiga turister på plats inom två röda.

IMG_0842 IMG_0907

Väl på andra sidan körde vi till Baveno och tog in på resans finaste hotell. Eller finaste enligt alla sajter och vår granne här hemma, turns out att vi inte alls faller för brokad, guld och kulisspelare. Men det var lite kul att gå omkring och knacka i alla väggar och förundras hur mycket prål man får in i en och samma byggnad. Läget däremot var fantastiskt och vi gjorde ett smart drag och beställde lördagsfrukosten upp till rummet. Efter frukost tog vi dessutom ett dopp i Maggioresjön, till alla japanska turisters förtjusning.

IMG_0920 IMG_0949 IMG_0937 IMG_0925 IMG_0943

Efter dopp & frukost körde vi nån kilometer söderut till Stresa och tog båt ut till Borromeiska öarna. Idyll, pompa och sol, all in one. Men tyvärr, galet turistigt. Så det kändes bra att vara ute i god tid så att vi hann fly innan värsta ruschen. Isola Bella med sitt palats är verkligen sevärt, likaså den pittoreska fiskebyn på Isola Pescatori.

IMG_0979 IMG_0971 IMG_0970

Härifrån körde vi vidare utan en egentlig plan, lunch stod på agendan. Vi körde rätt upp i bergen och tänkte ren ge upp, ni vet hunger-ondskan, men så kurvade vi in i Vezzo och den bästa restaurangen på hela resan. Om Gorbatjov gillat så gillade vi desto mer. Källa: Hans nuna hängde på deras wall of fame, men han såg inte lika glad ut som vi. Restaurangens flamberade persikor och perfektionen under tillagningen fick åtminstone mina strumpor att snurra på fötterna. Det är nåt visst med en koncentrerad italiensk kock i slipover, ajaj.

IMG_0998 IMG_0997 IMG_1012

Därifrån valde J den ringligaste vägen (såklart) via en bergsby och vidare till Lago D’Orta. Det är ren i sig ett äventyr att köra på de smala, branta och ringliga vägarna så om man gillar sånt är det bara att välja de grymmaste nålsögonen och ziczac:en på kartan. Orta hade vi sämst koll på och lyckades såklart genast köra in i förbjuden historisk zon, oops. Men det fixades med en blankett för dumma turister. Orta San Giulio är en stad full av historia och med en kulle med över 20 kapell som bekriver Franciskus av Assisis livsskeden. Vi tog en rask promenad upp på kullen och tog en titt. Än en gång är vi så mycket mer för stämning än pampighet, så vi njöt mest av utsikten.

IMG_1005 IMG_1007 IMG_1016 IMG_1009

Nästa morgon njöt vi av söndag morgon och noll trafik på autostradan. En så jäkla lyckad resa! Vi vill tydligen ha bra framkomlighet, äkta stämning, god mat & bra viner och hjärtlig service. Mot slutet av resan började servicen halta lite, speciellt i Orta, medan den var topp klass i Varenna. J hade en fin plan att bara dricka viner från de område vi befann oss i och även det gav mervärde, vi hann ju besöka så många områden.

Sist en liten fundering. Vykort, vad skriver man på sådana? Jag är alltid lika kass på det. Nedan syns mitt bästa alster, och jag är inte stolt. Så alltsomoftast skickar vi noll kort.

11 responses to Bella Italia

Nu dog jag avundsjukedöden. Ser alldeles fantastiskt ut!

Gilla

Det var superlyckat! Kan inte annat än rekommendera, känns desutom som om alternativen till vackra ställen och god mat är oändlig. Och vilka viner!

Ååh! Var i Como under interrailen ifjol och åkte funicularen upp till Bella vista och åt middag där. Det var sååååå gott! Ser HÄRLIGT ut!

Gilla

Bella, bella, bella! Molto bene! Er resa verkar ha varit helt härlig. Fast vet du, jag är livrädd för dom där branta vägarna. Livrädd. Vi körde på såna i södra Frankrike, och jag grät i bilen. Kid you not. Okej, jag var gravid då, men dom där vägarna är bara inte för mig.

Ljuvligt, ljuvligt ljuvligt! Känns som om du refererar minst en två veckors resa.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )